Trenger mannskap til fraktetur fra Spania
Periode: Ca. 20.2. og ut mars
Vil du være med på en unik mulighet til å lære og oppleve den travle kysten i Europa oppover fra Spania? Inklusive Gibraltar, kryssing av den beryktede Biscayabukta, den trafikktunge Engelske kanalen og Nordsjøen. Selvfølgelig i trygg båt og i trygge hender. Og helt uten at du trenger å ha nerver for havner og havneprosedyrer. Lær deg å bli trygg på rutiner i havner, tidevann, nattseilas, stå vakt både dag og natt,
passe trafikk, sikker seilføring og få inngående kjennskap til navigasjonsutstyr.
Du vil imidlertid ikke bli overlatt til deg selv. Enten skipper eller styrmann vil alltid være i nærheten. Så ingen grunn til å tenke at dette blir vanskelig. Snarere skikkelig gøy!
Båten
Båten er en CR39 2000 modell i tipptopp stand som veier 7,5 tonn. Så denne ligger stødig i vannet.
Ombord er alt som trengs på en langtur. Den har tross alt vært i middelhavet en stund!
Med 40 hk Yanmar går den bra for motor og for seil. Ombord finnes ganske nytt navigasjonsutstyr, sikkerhetsliner, nødpeilesender, redningsflåte og diverse annet utstyr. Her er alt lagt til rette for en sikker og behagelig tur.
Turen går i flere etapper. Før hver etappe blir det sikkerhetsgjennomgang, gjennomgang av båt, liner og rigg, planlegging av etappen, inklusive været, sjekk av navigasjonsutstyr og plotting av kurser etter behov.
I tillegg skal det bunkres diesel og mat for de neste døgnene frem til neste havn. Her vil skipper gi informasjon om hva som lønner seg å ta med men kjøp noe som du liker, og særlig mat som du enkelt kan fikses selv om båten krenger litt. Vannet er ikke flatt bestandig...
Når det begynner å nærme seg avgang vil vaktlister bli satt opp. Typisk går vi 4-timers vakter døgnet rundt frem til neste havn. Du vil etterhvert kunne ta mer ansvar for din vakt men skipper vil alltid, ALLTID, være i nærheten av deg når forholdene blir litt mer kritiske. Som når man nærmer seg sterke strømmer, trange passasjer, dårlig vær, trafikk og ved havneanløp. Vi legger vekt på at du skal føle deg trygg og komfortabel hele veien.
Ruten blir omtrent slik:
Ruten og etapper
Ruten og stoppesteder blir som nevnt også styrt av vær og bunkringsbehov. Vi stopper da gjerne og blir over natten for å få litt hvile.
Antatte stoppesteder kan bli forandret etter behov men i utgangspunktet blir det slik:
Denia - Gibraltar - Cascais - La Coruna - Brest - Ijmuden - Thyborgøen - Stavanger
Avgang ca 22.2.fra Denia, Spania
Ankomst Stavanger ca. 5 uker senere
Proviant / Utgifter:
Du betaler din egen reise. Mat provianteres sammen med de andre kursdeltakerne før avgang. Husk å kjøpe en del underveismat. Ofte er det ikke felles måltider pga vakter og ev. vær så man går og henter seg noe når man er sulten.
Skulle du ønske å ta med en vin, øl eller ankerdram er du velkommen til å gjøre det! Dog kan det kun nytes når vi ligger i havn og ikke skal videre på noen timer.
Klær/utstyr:
Ta med yttertøy som er regn- og vindtett. Ulltrøye, stillongs, eventuelt fleece, lue og votter kan være godt å ha med. Sko/støvler som ikke er har glatte såler eller lager merker på dekk. Ta også med vest, sovepose og ev. putevar samt (stretch)laken til dobbeltseng. Pakk i bag eller ryggsekk uten meis. Avhengig av vær og fendergnissing (og andre årsaker…) kan det være en fordel med øreplugger om natten..
Krav til mannskapet
Våre generelle betingelser finner du herunder. Fint om du leser gjennom dette på forhånd.
https://navendaseiling.no/navenda/bekreftelse.pdf
Spesielt ber vi deg legge merke til dette:
Du gjøres oppmerksom på at å befinne seg i en seilbåt stiller krav til fysisk skikkethet samt årvåkenhet og at man må følge skippers gjennomgang av båt og sikkerhet om bord, samt undervisning forøvrig. Det er forbundet med fare å ikke følge skippers beskrivelse av hvordan man oppfører seg i en seilbåt. For eksempel seiling på slør/lens kan uoppmerksomhet eller uriktig posisjonering av båten føre til ufrivillig jibbing som igjen kan gi alvorlige skader om man skulle være i veien for bommen. Uriktig bruk av tau-avlastere med tau under belastning kan også føre til alvorlige skader.
Du gjøres oppmerksom på at oppførsel om bord som viser at du ikke følger instrukser, eller at du gjennom din oppførsel setter deg selv og/eller andre i fare, kan føre til at instruktøren setter deg i land og du vil selv være ansvarlig for å ta deg hjem fra ilandsettingsstedet. Det er absolutt ikke tillatt å nyte eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler så lenge man er underveis, eller de siste timene før avgang.
Krav til forhåndskunnskap
Minimum Båtførerprøven og Competent Crew kurs / nybegynner kurs eller tilsvarende kompetanse. Du trenger ikke være ekspert men du må kunne fungere som mannskap, samt være til å stole på når du får en oppgave.
VELKOMMET OMBORD